Mijn naam is Paul Besselsen, geboren in 1957 en opgevoed in een 'verdeeld' gezin. Dat wil zeggen mijn vader was ongelovig en mijn moeder ken ik niet anders dan als een getuige van Jehovah. Zeer gelovig en bang voor de gebeurtenissen die volgens het Wachttoren Genootschap ons in 1975 te wachten stonden. Ik had twee broers, Chris, hij was twaalf jaar ouder en to

Ik wilde je eerst een reactie sturen via whatsapp, maar ik kom daar toch wat ruimte tekort. Ik wil je nogmaals bedanken omdat je bij het filmpje van broeder Mark Sanderson op JW.org aan me dacht. Daarom vind ik dat jij en Inge, ook ‘for old times sake’ er recht op hebben te weten hoe ik momenteel in het geloof sta. Het filmpje komt liefdevol en oprecht over, alleen wordt er op het eind toch weer een beroep gedaan op de dringendheid en het ‘einde dat voor de deur staat’, dat wekt nog steeds angstgevoelens bij mij. Ook de liefde waar men het over heeft, vind ik helaas niet terug in het beleid van uitsluiting in de organisatie. Als je iets anders denkt dan het besturend lichaam voorschrijft word je namelijk uitgesloten. Dit terwijl Jezus zelf het oordeel over mensen zal vellen en hij beslist wie er eeuwig leven ontvangt en wie niet. Dat is niet gedelegeerd aan het besturend lichaam. Veel uitgeslotenen komen in een geestelijke duisternis terecht waarbij men familie en vrienden kwijtraakt, in een isolement terecht komt en het geloof in God en Jezus totaal verliest. Velen raken psychisch in de knoop, raken de grip op hun leven kwijt en sommigen gaan zelfs over tot zelfdoding. Wat erg... Dit terwijl men zelf moet blijven nadenken en niet zomaar mensen volgen. “Wij moeten God als regeerder meer gehoorzamen dan mensen” -Handelingen 5:29

Bij mijn bezoek aan jullie vorig jaar heb ik al gezegd dat ik veel aan het onderzoeken ben, aan het (her)lezen en kijken of de route die voor mij/ons was uitgestippeld naar ‘de nieuwe wereld’ nog klopt. Dit omdat ik me zorgen begon te maken dat Jehovah’s dag zolang uitblijft ondanks de beloften en voorspellingen in de lectuur van het Wachttoren Genootschap. Ik maakte bij jullie de vergelijking met een boswandeling waarbij na drie uur lopen links een dikke eik zou staan en na 5 uur rechts een vijver zou liggen. Ik loop inmiddels echter al 20 uur, maar heb de eik en ook de vijver nog niet gezien. Om weer op het juiste spoor te komen moest ik teruglopen, tot de plek waar ik het weer weet en ga onderzoeken wat er is misgegaan. Ligt het aan mij? Weet de gids die mij de route heeft uitgelegd het eigenlijk zelf wel? Wat is waar en wat niet? Geloof ik wel in God? Bestaan Jezus en Jehovah God wel?

 

 

Uit mijn onderzoek en overdenkingen en het lezen van het nieuwe testament, ben ik nog vaster gaan geloven in Jehovah God en Jezus, met heel mij hart. Ik merkte dat wij een directe band met God via Jezus kunnen verkrijgen. Een band met onze Vader zonder omweg, dat wil zeggen zonder dat daar een organisatie als het WTG (die zelf zegt niet onfeilbaar te zijn) voor nodig is. Dat heeft er inmiddels toe geleid dat Betty en ik ons herboren christenen voelen, zonder angst voor de toekomst en in eendracht met Jezus. Wij proberen een eenvoudig christen te zijn, een volgeling van Gods Zoon en verheugen ons in zijn liefde en de aanvaarding van zijn offer voor de mensheid. Dát is nu de essentie van ons geloof.

We voelen ons blij dat 1 Thessalonicenzen 5:21 “Onderzoek alles, houd vast aan wat goed is” ons helpt de Bijbel te blijven onderzoeken in plaats van ons alleen te laten onderwijzen uit de tijdschriften van de organisatie.

Dit zijn een paar dingen die voor mij inmiddels een feit zijn:

Ik kan niet meer geloven in alle leerstellingen van het Wachttoren Bijbel en Traktaat Genootschap. Dat een besturend lichaam bijvoorbeeld de interpretatie van de Bijbel bepaalt voor de gehele gemeenschap van broeders en zusters verontrustte mij al een poos. Bijbelse ondersteuning voor zo’n ‘lichaam’ van zeven of acht Amerikaanse mannen is mager. Daarom ben ik mij ook in de organisatie zelf gaan verdiepen. Waar komen alle berekeningen en verwachtingen vandaan? Ik heb onder andere het boek ‘Gewetensconflict’ gelezen, geschreven door Raymond Franz (zoals jullie weten was hij jarenlang lid van het Besturend Lichaam). Uit de feiten in dat boek blijkt dat deze groep van mannen eenvoudigweg niet de leidinggevenden kunnen zijn die door God gebruikt worden als zijnde het kanaal waarvan Hij zich bedient om te communiceren met de gemeenteleden. “Één is uw Leider, de Christus”. - Matthëus 23:10

Ook kunnen wij geen eeuwig leven verdiénen. Jezus is voor ons naar de aarde gekomen en heeft de zonden van de mensheid, ook van ons, voldaan. Hoe prachtig en eenvoudig was zijn boodschap in de Bijbel: “zodat iedereen die in hem gelooft, eeuwig leven zal hebben. Want Gods liefde voor de wereld was zo groot dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, zodat iedereen die in hem gelooft niet vernietigd zal worden, maar eeuwig leven zal hebben” -Johannes 3:15,16.

Men hoefde vroeger om christen te zijn, en gered te worden geen 80 doopvragen te beantwoorden. Als men geloof stelde in Jezus liet men zich

 

 

dopen en was gered. Dat is volgens mij nu ook nog zo. Daarbij maakt het niet uit of Jezus aan een kruis of een paal stierf. Ook niet hoeveel velddienst je doet of hoeveel tijdschriften je verspreidt. Dat zijn allemaal menselijke zaken ingesteld door, in dit laatste geval, broeder Knorr. Als je een ware christen bent, brandt het vuur van binnen en ga je vanzelf getuigen van God en Jezus. Dat durfde ik vroeger nooit en nu zeg ik rustig tegen buren en kennissen dat ik de Bijbel lees en antwoorden probeer te vinden over de Schepper en ons leven. Daar ontstaan vaak leuke gesprekken door en ook merk je soms dat mensen die ik vroeger als ‘werelds’ bestempelde omdat ze geen JG waren ook fijne, gelovige mensen en Christenen zijn.

Het herhaaldelijk speculeren over wanneer het tijdstip aanbrak waarop het aardse bestuur vervangen zou worden door het hemelse en het niet uitkomen daarvan vond ik ook belangrijk om verder aan een onderzoek te onderwerpen. Wat ik daar ontdekte waren de berekeningen gebaseerd op de vernietiging van Jeruzalem in 607 v. Chr. waarbij men steeds op het jaar 1914 uit moest komen. Ik zeg met opzet ‘uit moest komen’, omdat daar de geloofsleer op steunt. Het jaar 607 v. Chr. als vernietiging van Jeruzalem is echter wetenschappelijk aantoonbaar onjuist. Jeruzalem is vernietigd in 586/587 v. Chr. Alleen de organisatie houdt 607 v. Chr. aan, omdat anders het fundament onder veel leerstellingen die op het jaar 1914 gebaseerd zijn, wegvallen. Maar... zelfs als die datum wel zou kloppen dan zijn de bewijzen dat Jezus onzichtbaar is gaan regeren in de hemel er niet. Natuurlijk wel als je alles aanneemt wat de organisatie zegt, want zij kunnen zich niet veroorloven dat dat niet waar zou zijn. Vandaar de ingewikkelde en moeilijk uit te leggen constructie van het verlengde geslacht. De voorspellingen van het genootschap zijn keer op keer gewoon niet uitgekomen en daar moeten we aandacht aan schenken.

Maar ook hier geeft de bijbel het antwoord. Dat we inmiddels meer dan honderd jaar verder zijn nadat Armageddon volgens de eerste berekeningen zou komen, bevestigde mijn vertrouwen in Deuteronomium 18:21, 22 waar Jehovah ons al waarschuwde met de woorden:
“Maar misschien zeg je bij jezelf: “Hoe kunnen we weten dat een uitspraak niet van Jehovah komt?” Als de profeet iets zegt in de naam van Jehovah, en wat hij zegt gebeurt niet of komt niet uit, dan heeft Jehovah het niet gesproken. De profeet is overmoedig geweest. Je hoeft niet bang voor hem te zijn”
Dat de organisatie hier als profeet optrad, blijkt uit de Wachttoren van 1 augustus 1972. Daarin staat: ‘Hij had een ‘profeet’ om hen te waarschuwen. Deze ‘profeet’ was niet een man, maar een lichaam of groep van mannen en

 

 

vrouwen. Het was de kleine groep volgelingen van Jezus Christus die destijds bekendstonden als Internationale Bijbelonderzoekers. Thans staan zij bekend als Jehovah’s christelijke getuigen.’

Om terug te komen op mijn boswandeling: hoe verschrikkelijk het ook was, ik begon te begrijpen dat de hele routekaart niet klopte. Tot 1975 leek het er wel op, maar nu niet meer. Ook voelde het niet goed hoe gemakkelijk het besturend lichaam daar overheen stapte door de verantwoordelijkheid voor de valse verwachtingen bij de broeders en zusters zelf te leggen. Dat was gewoon niet eerlijk.

Waar ik tijdens mijn onderzoek ook nog op stuitte en verbijsterd over ben is het feit dat het

Wachttoren Bijbel en Traktaat Genootschap bijna tien jaar lid is geweest van de Verenigde Naties (NGO). De VN, die in de lectuur altijd het ‘scharlaken gekleurde wilde beest’ werd genoemd! Dit lidmaatschap diende volgens de verklaring onder meer 'om toegang te verkrijgen tot de bibliotheek van de Verenigde Naties over zaken als gezondheid en ecologische en sociale problemen’.

Als tegenprestatie werd door de VN verwacht dat er in de tijdschriften aandacht aan hen werd

besteed, wat ook regelmatig in de Ontwaakt gebeurd is. Toen het lidmaatschap van de Verenigde

Naties ontdekt werd door een correspondent van ‘The Guardian’ werd in allerijl verzocht om het lidmaatschap op te laten heffen. De documenten en bewijzen zijn echter ook nu nog heel makkelijk in het openbaar na te zoeken. Hoe

 

 

verhoudt zich dat tot de vervolging destijds in Malawi, waar broeders en zusters gemarteld werden omdat ze een eenvoudige partijkaart niet mochten kopen? De organisatie heeft zich met dat lidmaatschap bezoedeld en haar onpartijdigheid verloren.

Dus op de uitnodiging van broeder Sanderson terug te komen, ik kan daar geen gebruik van maken. Ik zie de organisatie nu als een schilderij waarnaar ik van wat verderaf kijk en zie het totale beeld en niet alleen wat mij aangeleerd is. Buiten het bovenstaande is er ook nog veel meer wat ik met je zou willen delen, maar dat gaat nu te ver. Er is veel meer te vertellen over zo veel onderwerpen en inzichten. Maar misschien ben/zijn jij/jullie hier al afgehaakt en zien jullie mij nu slechts als een afvallige. Dat zou jammer zijn.
Wat ik tot slot nog wil zeggen is dat ik mij persoonlijk heel goed voel in de wetenschap dat er maar één Leider is (zoals eerder aangehaald uit Matthëus 23) en
‘één Middelaar tussen God en de mens, Jezus Christus’. - 1 Timothëus 2:5

Liefs en hartelijke groet, Paul

‘Ik bid dat de onverdiende goedheid van de Heer Jezus Christus en de liefde van God met jullie zal zijn en dat jullie allemaal zullen delen in de heilige geest.’ - 2 Korinthiërs 13:14